ABN AMRO: Online softwaresector ziet Nederland als de springplank naar internationaal succes

Visie van ABN AMRO op technologie, media en telecom in 2013

De mondiale economische vooruitzichten zijn beter dan een jaar geleden. Binnen de eurozone tekent zich een keer ten goede af. Dat is vooral te danken aan ingrepen van de Europese Centrale Bank. De periode van hoge nood lijkt voorbij, al blijft er reden voor bezorgdheid. Deze verbetering is goed nieuws, want vrijwel geen land is zo sterk op het buitenland gericht als Nederland.

Groeien met tegenwind is ook de uitdaging voor de technologie, media en telecomsector (TMT). Zo worden mediabedrijven geconfronteerd met een kritisch bestedende adverteerder en staan ICT- bestedingen onder druk. Tegelijkertijd komt -door de verdergaande digitalisering- de focus steeds meer te liggen op het digitale domein. De consument omarmt massaal het aanbod van digitale producten. Het meest positief is ABN AMRO over de online softwaresector.

Technologiemagazine Wired noemt Amsterdam een ‘hotte’ broedplaats voor de creatieve industrie. Nederland is een prima springplank. Geld is hier te vinden, als je goed zoekt, maar uiteraard ook internationaal op te halen. En qua infrastructuur hebben we hier alles wat nodig is. Wat ook helpt: andere succesvolle bedrijven uit de industrie.

ABN AMRO verwacht grote veranderingen in de markt. Waar traditionele media weinig informatie opleveren over individuele consumenten, leveren digitale media via surf- en zoekgedrag en sociale netwerken juist een overvloed aan informatie op. Hierdoor is een nieuw werkterrein ontstaan van big data analyse. Dit marketingsegment groeit hard en levert nieuwe markten en omzetgroei op. Verschillende start-ups en ook professionele uitgevers als Wolters Kluwer zijn erin actief.

Comments are closed.

%d bloggers like this: