Nieuwe directeur Wakoopa moet klanten veroveren – Emerce

Piet Hein van Dam is benoemd als nieuwe directeur van Wakoopa. De oprichters houden zich bezig met de technologie en het product en Van Dam gaat de toegevoegde waarde van het product voor organisaties duiden. “Business development in de breedste zin van het woord”, aldus Robert Gaal, een van de medeoprichters.

Van Dam was voorheen werkzaam als algemeen directeur bij onderzoeksbureau Motivaction. Bij Wakoopa is hij als CEO verantwoordelijk voor verdere groei van de inmiddels winstgevende startup.

Met het Wakoopa-dashboard kunnen klanten op Google Analytics-achtige wijze bijvoorbeeld zien wat de consument online doet en hoe lang, waar de bezoekers vandaan komen en welke trends er bij de klant of de concurrentie. Gaal: “Een klant kan zien wat de concurrent doet online, en hoe ze dat zelf kunnen verbeteren. Ook het aankoopgedrag van de online consument is inzichtelijk. Zo weet je misschien de site die naar je webshop verwijst, maar niet wat er in de twee weken die vooraf gingen aan de aankoop is gebeurd.”

“Er is misschien een vermoeden over, maar wij leveren keiharde data.” Volgens Gaal willen onder meer telecombedrijven en ecommercebedrijven steeds beter weten wat de consument doet om de online budgetten hier beter op te kunnen afstemmen. Zo werd onlangs nog een project afgerond met Bol.com. Ook voor uitgevers wil Wakoopa nog wel eens van pas komen, laat Gaal weten.

Wakoopa werkt tegenwoordig samen met een grote panelorganiatie waar 10.000 leden is gevraagd de Wakoopa-tool te installeren. “Daarmee zien we wat de Nederlanders online doet. Dat is uiteraard anoniem.” Organisaties als Synovate en TNS Nipo kunnen dit zelf doen met behulp van het Wakoopa-product. Organisaties die geen eigen panel hebben, kunnen de gegevens uit het panel van Wakoopa gebruiken.

Op termijn moet Wakoopa ook in de Verenigde Staten aan de slag. “We hebben er nu een eerste klant en hopen daar verder uit te breiden”, aldus Gaal. Ook in Europa werkt de Nederlandse startup al samen met onderzoeksorganisaties. Bijvoorbeeld in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. “Er moet groei komen uit de samenwerking met onderzoeksbureaus in andere landen.”

Zo staat er een expansie naar de Verenigde Staten op het programma. “Daar kijken we nu naar. We willen daar een kantoor openen. Het zullen voornamelijk commerciële projecten worden die daar worden aangestuurd, de ontwikkeling blijft in Nederland.”

Eerder investeerden Big Bang Ventures en investeringsfonds Henq nog in de startup.

Hier het originele artikel.

Comments are closed.

%d bloggers like this: