Wakoopa nadert winst, blijft investeren

 EMERCE: 29 april 2010 11:48 – Door Tonie van Ringelestijn
 

Robert Gaal
 Start-up Wakoopa nadert winstgevendheid wegens succes met zijn whitelabelproduct onder onderzoeksbureaus. De meetdienst wil blijven investeren om zijn voorsprong te behouden.

Robert Gaal is samen met zijn investeerder Coen van Duiven van HENQ Invest een van de sprekers tijdens de IPAN-bijeenkomst op 4 mei in Amsterdam. Het thema: ‘Hoe vind ik de juiste investeerder?’

Wakoopa’s desktopapplicatie voor het meten van gebruik van software en webdiensten heeft een succesvolle spin-off gekregen: QDTracking.nl, een whitelabel variant voor uitgevers en onderzoeksbureaus. “Daarmee kunnen ze bijhouden op welke sites van concurrenten klanten bijvoorbeeld zitten”, zegt Robert Gaal van Wakoopa.

QDTracking slaat vooral aan in de onderzoeksbranche. Onder de afnemers zitten veel onderzoeksbureaus zoals TNS Nipo, Newcom Research, Insites, Synovate, MarketResponse en Motivaction. “Panelleden installeren liever ons programma dan dat ze zelf gegevens moeten invullen.” Gaal verwacht deze week weer de handtekening onder een contract met een onderzoeksbedrijf te zetten.

Door het succes van QD Tracking komen de eerste zwarte cijfers voor de start-up in zicht. “We zijn nu aardig wat omzet aan het draaien en gaan snel richting winstgevendheid. Maar natuurlijk willen we dat geld weer investeren in het uitbreiden van zowel het team als ons product. Je moet in deze fase altijd blijven terug investeren,” zegt Gaal. Over concurrenten maakt hij zich op korte termijn weinig zorgen. “Wij hebben nu een voorsprong gepakt en zijn niet zo snel meer te kopiëren. Van iets wat er nog niet was, hebben we een commodity gemaakt.”

Niet te zuinig

In juni 2008 meldden HENQ Invest en Big Bang Ventures uit België zich als investeerders in Wakoopa. De twee oprichters kregen meer financiering dan ze zelf hadden gedacht. “Wij waren gewend zuinig aan te doen. We werkten in de begintijd voor duizend euro per maand. Onze investeerders vonden dat we veel meer moesten investeren, bijvoorbeeld in onze sales. Goede salesmensen kosten geld. Dat hadden we onderschat. Maar het heeft zich nu bewezen.”

Eerder stak DICF, het fonds van onder meer Sanoma’s Ilse Media, De Telegraaf, IDG en Veronica. “Dankzij DICF konden we een jaar onze broek ophouden.” De contacten met Big Bang Ventures kwamen tot stand na het congres The Next Web in 2007. “Met Barend van den Brande van Big Bang hadden we een persoonlijke klik. Hij heeft ons goed geholpen met de zakelijke en saleskant en adviseerde direct een tweede investeerder te zoeken.” Wakoopa sprak ook met andere venture capitalists, onder meer in Londen. Maar uiteindelijk werd het het Nederlandse HENQ Invest.

‘Weinig goede incubators’

Investeerders hebben het door de crisis minder druk gekregen, denkt Gaal. “Zij kunnen iets meer achterover gaan zitten. Als investeerder heb je nu geen haast. Ook hebben aandeelhouders van fondsen natuurlijk minder cash in te brengen.”

Het proces van het zoeken van investeerders wordt volgens Gaal te veel ‘geromantiseerd’. “Het gaat erom iemand te vinden die het gewoon wil doen, niet alleen wil praten. Je moet een investeerder vinden die je ook concreet kan helpen met zaken binnen je bedrijf. Wij hebben iemand die ook hands-on hulp biedt. Wij krijgen hulp bij het  documenteren en opstellen van milestones. Ik ben een programmeur, ik ben met dat soort zaken niet bezig.“

In Nederland zijn weinig goede incubators, vindt Gaal. “Wij hebben geluk gehad dat Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive voor ons als incubator fungeerden. Wij maken gebruik van hun expertise op gebied van marketing. Wij zaten toevallig in hetzelfde kantoorgebouw. Sommige Nederlandse incubators zijn te restrictief. Zij sturen ondernemers verplicht naar talloze trainingen.”

‘Hyves als angel investor’

Gaal zou graag zien dat Hyves zich meer gaat bewegen in de rol van angel investor. “Ik vind dat Hyves dat verplicht is aan de internetsector in Nederland. Wat willen ze met al dat cash doen? Je kunt het op de bank zetten of naar de beurs gaan. Dat is een veilige keuze. Maar je kunt het ook in startups steken. Stel je voor dat je vroeg had geïnvesteerd in TomTom. En dat soort kansrijke bedrijfjes zijn er wel, als je goed rondkijkt.”

Nederlandse investeerders communiceren te weinig met de buitenwereld, vindt hij ook. “In de VS wordt al druk getwitterd en geblogd, onder Nederlandse vc’s en informal investors gebeurt dat nauwelijks. Waarom vertellen investeerders niet wat meer over waarom ze geld steken in bepaalde bedrijven. Ze staan toch achter hun verhaal?”

Foto: Guido van Nispen (cc)

Comments are closed.

%d bloggers like this: